Aquarium CB 21MHz Electronics Music Photos ZX Spectrum +2A Cooking Fishing Main page Aquarium CB 27MHz Electronics Music Fotos ZX Spectrum Cooking Fishing

Česká verze

Guitar and its tuning in

Small spanish guitar The guitar depicted right is older than me and its price was 100 CZK (about 3$) only. It is the cheapest one and sounds pretty dry and simple. But it is possible to play this quitar very easy - strings are nicely low and sound right over all fretboard so I can play together with anybody with much more expensive quitar than mine one.
My other instruments are on a special page.
The price of the quitar plays no rule. Guitar tuning depends just on physical laws. In practise it means that only mechanical sizes of guitar parts makes an effect.


Description of Gibson quitar

Guitar description

Another page with the anatomy of guitars can be found here. In left fig are some names used in this article to make it more easy to understand. I'm Czech so any suggestions and corrections are welcomed.
Mezi méně známé názvy patří nut. Přes oříšek jsou přetaženy struny od mechaniky nad fretboard. Nastavuje jak pozici strun tak jejich výšku nad prvním polem hmatníku.
Fret je kovová lištička usazená v hmatníku. Fretboard field je prostor mezi pražci.
Neck kytary je u některých typů kytar vyztužený zevnitř dlouhým předepínacím svorníkem, kterým lze nastavit jeho průhyb.
U španělek je struník a bridge vlastně jeden díl. Gibson, banja a podobné nástroje je mají rozdělené. Kobylka určuje výšku strun nad hmatníkem a pražci, určuje vzájemnou polohu strun a také celkovou délku strun.

Music theory basic

Ne, nelekejte se. Je potřeba jen minimum. Hudební stupnice se skládá z 12 tónů a to, co se ocitne mimo těchto dvanáct tónů, se popisuje pomocí centů. Prostor neboli kmitočet mezi dvěma sousedními tóny se rozdělí na sto dílků, kterým se říká centy. A to je vše, co je třeba.
Většina lidí rozladění o +-5 centů ani nepostřehne. Ladič pian je na tom prý lépe a spolehlivě to rozpozná. U kytary je asi nemožné požadovat aby vše ladilo přesně. Stačí jen trochu silněji stisknout struny na hmatník a už se to o pár centíků rozjede.
Struna slouží k tvorbě žádaného tónu. Prakticky je výška tónu dána pouze jejími vlastnostmi, jako třeba tloušťkou, materiálem atd. - to je ale starost výrobce, a pak délkou a mechanickým napětím struny - no a to je zase záležitost hráče. Napětí struny se nastavuje kolíčky na hlavě kytary. Kolíčky se ale dá nastavit jen napětí volné struny, jakmile zmačkneme strunu na jakémkoli pražci, tak se její napětí zvýší díky tomu, že je struna nad pražci v nenulové výšce. V praxi se tento jev koriguje zmenšováním vzdálenosti mezi pražci k vyšším polohám na hmatníku.

Before start

tak si pořídíme kytarovou elektronickou ladičku z které se dobře odečítá míra rozladění struny. Rozsah stupnice je v drtivé většině případů od -50 do +50 centů.
Dále si koupíme nové struny na kytaru. Rozhodně není dobré nastavovat kytaru se zašpiněnými strunami.

The most frequent problems

The action is too high. Co je to vysoko je značně relativní a záleží na hráči. Obecně lze říct, že čím níže struny jsou, tím lépe a pohodlněji se hraje. Nejnižší možná vzdálenost strun nad pražci je dána rozkmitem použitých strun. V praxi se to projeví tak, že jsou-li struny moc nízko, tak při silnějším úderu drnčí. Výška strun nad pražci je dána ořechem, krkem a kobylkou.
Na kytaru se strunami vysoko se dá hrát jen chvilku. Za okamžik mají prsty i hráč dost.

Bad tuning down. Tím dole myslím prvních několik polí na hmatníku, co jsou nejblíže ořechu. V praxi se to projeví tak, že při stisku přesně naladěné struny, třeba na prvním pražci, je nadladěná. A to třeba o 20 centů! Je to proto, že ořech je moc vysoký a struny jsou příliš vysoko nad prvním hmatníkem. Struna se tedy nejen zkrátí ale přílišným průhybem dolů se i protáhne a to právě způsobí nadladění.
Potom stačí zmačknout jakýkoli obrat akordu, který obsahuje jak zmačknuté tak volné struny zároveň - třeba Ami nebo D, a i naladěná kytara zní jak stádo koček. Takovou kytaru nezbývalo než naladit do "nejhranějšího" akordu a nebo hrát s kapodastrem, což bylo asi nejlepší.
Výška struny nad prvním pražcem by měla být minimální. A to přesně taková, jaká je nad druhým pražcem při stisknutí struny na prvním pražci. Elektrické kytary to mají vyřešené nejlépe a to tak, že ořech určuje jen pozici strun a výšky strun nad prvním polem hmatníku má na starosti nultý pražec těsně u ořechu. U ostatních kytar je nutné probrousit drážky pro jednotlivé struny v ořechu.

Bad tuning up. Tím nahoře myslím pole hmatníku, která jsou u těla kytary. Struny mohou být jak nadladěné tak podladěné. U španěl, na kterých jsou kovové struny, jsou v drtivé většině struny nadladěné. Je to proto, že španělka je stavěná na tah strun nylonových a ne kovových, které mají tah daleko větší. Díky tomu se zmenší vzdálenost mezi ořechem a kobylkou a struny jsou kratší. Také výška strun nad pražci má svůj vliv na ladění ve vyšších polohách. Vysoké struny se při stisku více napnou a zní výše.
Pokud jsou tedy struny ve vyšších polohách nadladěné, tak se to dá kompenzovat snížením a prodloužením strun a pokud jsou struny ve vyšších polohách podladěné, tak se to dá kompenzovat zvýšením a zkrácením strun. Změna délky má daleko větš vliv než změna výšky strun. Výšku strun je také samozřejmě hloupost zvětšovat.
Elektrické kytary mají kobylku vybavenou tak, aby bylo možno pohodlně nastavit délku jednotlivých strun zvlášť. Je tam většinou šroubek. U kytar s pevnou kobylkou je to dost velký problém.
Na kytaru, která neladí nahoře se "dá ještě hrát", ale jen sólo. Jakmile se přidá jiný nástroj tak je to slyšet.

Buzzing noise. Drnčení je nepříjemný zvuk způsobený nárazem rozkmitané struny o pražce nad kterými kmitá. Rozkmit strun je dán tloušťkou a materiálem a často se mění i v té samé sérii u toho samého výrobce. Při extrémně silném úhozu drčí každé struny. Pokud se tak děje i při normální hře je třeba struny v daném místě oddálit od pražců. U kytar, které memají uvnitř krku svorník, se mění výška ořechu a kobylky a u ostatních kytar se dá navíc měnit nastavení předpětí krku. Pokud struny drnčí v dolních polohách tak se svorník povolí a pokud v horních polohách, krk je moc prohnutý, tak se napětí svorníku krku zvýší.
Někdy se může stát, že drnčí i struny nad kapodastrem. Tedy mezi kapodastrem a ořechem. Řešit se do dá změnou výšky ořechu. Stačí malá změna a tak je jedno, jestli nahoru nebo dolů.

Example 1

Spanish guitar Španělka na které samozřemě používám kovové struny. První, co jsem udělal, bylo probroušení drážek pro struny v ořechu tak, aby struny byly níž a nebyla rozladěná v nízkých polohách.
Potom jsem naladil všechny struny a postupně zjistil odchylky v ladění na 5. a 12. poli hmatníku a sestavil jsem následující tabulku.


Pitch error in cents
string 5th fret 12th fret
e 0 +5
b +10 +20
g +10 +15
D +5 +15
A +10 +30
E +8 +10

Z tabulky je jasné, že struny jsou moc krátké, protože jsou ve vyšších polohách nadladěné. Řešení bylo tedy jasné. Prodloužit a snížit struny. Snížit struny nad hmatníkem jsem chtěl tak jako tak, aby se mi hrálo pohodlněji. S krkem jsem nic dělat nemohl a nechtěl, takže jsem vše musel změnit úpravou kobylky.
Nechtěl jsem ale dělat trvalou úpravu kobylky a tak jsem jen vyndal původní umělohmotný špalíček pod strunami a místo něj je tam jen nižší dřívko. To dřívko je ve žlábku pro vyústění strun.

Bridge saddle correction
Original bridge saddle Final bridge saddle

Struny s tedy snížily o dh a prodloužily o dl všechny stejně. Nejlepší by bylo nastavit délku jednotlivých strun zvlášť. Ale to by bylo o dost složitější.


Example 2

Small spanish quitar Tahle kytarka ležela celé roky u nás za skříní. Až jednou na vandru jsem si na ní vzpoměl a doma jsem jí dal do kupy. Měla rozklížený spoj mezi krkem a korpusem a tak jsem ji znovu rozebral a zas slepil. Dál jsem prošel ty samé kroky jako se španělkou výše.
Bridge of small spanish quitar
Bridge of small spanish quitar
Jen s tím rozdílem, že jsem do žlábku pro vývod strun nevložil dřívko, ale použil jsem obyčejný drátek. Ocelový drátek je lehce tvarovatelný a tak lze zohlednit i rozdílné vlastnosti struny h oproti sousedním.
Výsledek si můžete prohlédnout na obrázcích vlevo.


Závěrem

Snad bych měl ještě zdůraznit, že jde jen o malé úpravy na kytaře. Větší úpravy na dražších kytarách raději nechte dělat kytaráře.
Hodně štěstí!
Main page